Prečo vlastne cvičiť?


Všetci vieme, že cvičenie je pre nás dobré, ale vieme prečo je to tak? Zlepšením nálady počnúc až po zlepšenie sexuálneho života, poďme sa spolu pozrieť na 7 hlavných výhod pravidelného cvičenia. 

Chceš sa cítiť lepšie, mať viac energie a ešte k tomu si predĺžiť život o pár rokov? Len cvič. 

Zdravotné výhody pravidelného športovania sa nedajú ignorovať. Každý dokáže z cvičenia ťažiť pozitíva bez ohľadu na vek, pohlavie alebo kondíciu.

Potrebuješ viac motivácie, aby si sa začal hýbať? Pozri si týchto 7 argumentov, ktoré ťa presvedčia, že pohyb ťa privedie k šťastnejšiemu a zdravšiemu JA. 
 

1. cvičenie ovplyvňuje hmotnosť


Cvičenie je skvelou prevenciou priberania na hmotnosti a tiež pomáha pri chudnutí.  To je hlavný dôvod, prečo väčšina ľudí zavíta do posilňovne alebo na iné športovisko. Keď sa hýbeme, spaľujeme kalórie (aj kilojouly 😉), čím intenzívnejšie je cvičenie, tým viac energie zo seba vypotíme. Pravidelné výlety do fitka sú skvelé, ale žiaden strach, cvičiť sa dá, aj keď si nevieme nájsť každý deň pár hodín, ktoré by sme venovali dvíhaniu činiek alebo šliapaniu na bicykli. Skús byť viac aktívny aj počas dňa. Vymeň výťah za schody a perfektne si precvičíš lýtka alebo zadok, choď do mesta na kávu na bicykli alebo do potravín peši. O domácich prácach ani nehovorím. Základom úspechu je však vytrvalosť. 
 

2. cvičenie bojuje proti zdravotným problémom


Obávaš sa problémov so srdcom? Máš v rodine niekoho s vysokým cholesterolom alebo krvným tlakom? Nezáleží na tom, aké je tvoje BMI, hmotnosť, alebo zdravotné predispozície, ak budeš aktívny, zvýšiš hladinu svojho „high-density lipoprotein“ (HDL), alebo "dobrého," cholesterolu a znížiš hladinu škodlivých triglyceridov. Tieto dve muchy jednou ranou pomôžu, aby krv prúdila v cievach hladko. Srdce sa nebude zbytočne namáhať a ty znížiš riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

Pravidelné cvičenie pomáha v prevencii, ale aj v zlepšení mnohých chorôb a zdravotných problémov. Napríklad srdcovo-cievne choroby, metabolické poruchy, diabetes mellitus, depresie artritída, osteoporóza a mnohé ďalšie.
 

3. pohyb zlepšuje náladu


Potrebuješ zlepšiť náladu? Alebo sa odreagovať po stresujúcom dni v práci? Tréning v posilke alebo 30 minútová svižná chôdza na čerstvom vzduchu ti môže pomôcť. Pohyb totiž stimuluje iné mozgové centrá a pomáha k vylučovaniu oných známych hormónov šťastia, čo sú vlastne chemikálie, ktoré v nás zanechajú pocit pohody a šťastia. 

Rovnako sa budeš cítiť silnejší a atraktívnejší, ak po pravidelnom cvičení na sebe uvidíš zmeny. Zdvihne ti to sebavedomie a zlepší aj vnímanie vlastnej hodnoty a tiež disciplíny. Športovci si sú vedomí svojich kvalít a sú na dosiahnuté výsledky patrične hrdí. 
 

4. cvičenie zvyšuje energiu


Si zničený už po nákupe alebo vysávaní? O umývaní okien nehovoriac? Pravidelná fyzická aktivita nielenže zvýši tvoju silu, ale zlepší aj vytrvalosť. 

Pri cvičení dýchame hlbšie a rýchlejšie, to znamená, že svoje tkanivá lepšie zásobujeme kyslíkom aj živinami. Tým sa posilňuje srdce aj krvný obeh, ktoré spolu pracujú omnoho efektívnejšie. A keď sa zlepší kondícia pľúc a srdca, telo sa naučí efektívnejšie vyrábať energiu, a tak nás bežné denné povinnosti len tak neunavia.
 

5. pravidelný tréning zlepšuje spánok


Problém so zaspávaním? Pravidelné cvičenie ti pomôže zaspať skôr a spánok bude kvalitnejší. Len necvič neskoro večer, môžeš byť totiž po tréningu tak nabudený, že bude ťažké spomaliť a zaspať.
 

6. cvičenie vráti iskru tvojmu sexuálnemu životu


Si príliš unavený alebo máš pocit, že tvoja aktuálna forma ti bráni užiť si naplno fyzickú intimitu? Ako sme už spomínali, pravidelné cvičenie ti pomôže zlepšiť figúru aj dodá viac energie, čo môže zlepšiť tvoj intímny život. V neposlednom rade však muži, ktorí cvičia, majú viac testosterónu, ako muži, ktorí necvičia a štatisticky majú menej problémov s erektilnou dysfunkciou. Ženy tiež neťahajú za kratší koniec. Miznúca celulitída, vyššie sebavedomie a väčší sexuálny apetít sú príjemné následky pravidelného cvičenia. 
 

7. cvičenie je zábava! Aj spoločenského charakteru


Áno, cvičenie si môžeš užívať. Dá ti možnosť vypnúť, vyvetrať sa na čerstvom vzduchu alebo jednoducho sa venovať aktivitám, ktoré ti prinášajú radosť. Rovnako ti spoločné cvičenie môže priniesť vylepšenie vzťahov v rodine alebo s priateľmi pri zmysluplnej aktivite, alebo dokonca môžeš nadviazať nové vzťahy. Tak sa zapíš napríklad na jogu, pole dance, alebo TRX skupinovú hodinu u nás. Nuda? Tak vyskúšaj niečo nové, možností je veľa alebo vymysli vlastnú aktivitu a nalákaj aj svojich priateľov. 
 

Na záver


Cvičenie a pohyb sú skvelými spôsobmi ako sa cítiť lepšie, upevniť svoje zdravie a užiť si zábavu. Odporúča sa aspoň 150 minút stredne intenzívneho cvičenia týždenne, alebo 75 minút týždenne pri vysokej intenzite. 

Pokús sa nakombinovať si rôzne tréningy pri rôznej intenzite. Napríklad beh, plávanie, chôdza, turistika, so silovým tréningom, či už to bude posilňovanie na strojoch, s činkami, alebo s hmotnosťou vlastného tela. Posilňovací tréning zaraď aspoň 2x týždenne a zvyšný „rozpočet“ doplň nejakou inou aktivitou.  Rozdeľ si tréningy počas týždňa rozumne, aby si to dokázal, vládal a chcel aj splniť. Malé splnené ciele a malé úspechy sú lepšie ako akékoľvek neúspechy. 

Tento článok bol písaný pre zdravé osoby. Ak máš akékoľvek zdravotné problémy alebo si nie si istý, prekonzultuj so svojim lekárom každý program, do ktorého sa chceš pustiť.
 

Autor článku: Mgr. Ungvarská 
Facebook: https://www.facebook.com/somfit.sk/

 



Použitá literatúra

  1. The benefits of physical activity. Centers for Disease Control and Prevention. http://www.cdc.gov/physicalactivity/everyone/health/index.html. Accessed Sept. 6, 2016.
  2. 2008 Physical Activity Guidelines for Americans. U.S. Department of Health and Human Services. http://www.health.gov/paguidelines/guidelines/default.aspx. Accessed Sept. 6, 2016.
  3. Armstrong S, et al. Social connectedness, self-esteem, and depression symptomatology among collegiate athletes versus nonathletes. Journal of American College Health. 2009;57:521.
  4. Peterson DM. Overview of the benefits and risks of exercise. http://www.uptodate.com/home. Accessed July 2, 2013.
  5. Nazarpour S, et al. Sexual function and exercise in postmenopausal women residing in Chalous and Nowshahr, Northern Iran. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2016;18:e30120.
  6. Simon RM, et al. The association of exercise with both erectile and sexual function in black and white men. Journal of Sexual Medicine. 2015;12:1202.
  7. Laskowski ER (expert opinion). Mayo Clinic, Rochester, Minn. Sept. 6, 2016.
  8. Moore SC, et al. Association of leisure-time physical activity with risk of 26 types of cancer in 1.44 million adults. JAMA Internal Medicine. 2016;176:816.